2005 tavaszán a Magyar Olvasástársaság felhívással fordult mindazokhoz, akiknek fontos a népmesék fennmaradása és a mesékben élő bölcsesség továbbhagyományozása, hogy csatlakozzon ahhoz a kezdeményezéshez, amely szerint szeptember 30. – Benedek Elek születésnapja – legyen a népmese napja.
A népmese napját első ízben 2005. szeptember 30-án rendezték meg. A nap célja, hogy a könyvtárosok, az óvónők, a pedagógusok és a mesével foglalkozó szakemberek, valamint a meseszerető gyerekek és felnőttek ezen a napon megkülönböztetett tisztelettel forduljanak mind a magyar, mind más népek meséi felé.
Ezen a napon iskolánkban a pedagógusok és a gyerekek megkülönböztetett figyelemmel és érdeklődéssel fordultak a népmesék felé. A gyerekek figyelmét gazdag mesevilágunkra igyekeztünk fordítani, hiszen a gyerekek lelki- szellemi fejlődése szempontjából nagyon fontosak a népmesék.
Az alsó tagozatos diákoknak előző héten, évfolyamszinten „Mesepingáló” rajzversenyt hirdettünk. Az általuk kiválasztott kedvenc meséket elevenítették meg rajzlapjaikon. A szemet gyönyörködtető rajzokat az iskola folyosóján lehetett megtekinteni. A legszebb képek alkotói a nyertesek, tarisznyába tett hamuban sült pogácsát és oklevelet kaptak útravalónak.
A Népmese napján a szegény legény elindult, hogy a sárkány fogságából kiszabadítsa a legszebb királykisasszonyt, akit a király feleségül ígért neki. A hosszú útra, a próbák teljesítésére segítségül hívta az alsós gyerekeket. Reggel minden osztályba elvitte a próbatételt tartalmazó levelet. A kisdiákok nagy lelkesedéssel álltak neki a feladatoknak. Mindenki a korosztályának megfelelő próbatételt kapott.
Az iskola és óvoda jó kapcsolatát fenntartva ezen a napon tanító nénik látogattak el az óvodába, majd az óvó nénik érkeztek az iskolába, a kis elsősökhöz mesét olvasni. A 2-4. évfolyamosokat a felső tagozatos mesélni szerető gyerekek örvendeztették meg kedvenc meséjükkel.
Az utolsó próbák voltak a legizzasztóbbak! A 2.b és 3.b osztályos mindenre elszánt „királylány-kiszabadítók” vegyes csoportokban – sorban állva, egymást követve hajtották végre a viccesnek tűnő, de erőt és kitartást igénylő feladatokat. Volt törpe, varázsseprűn lovagló boszorka, békává varázsolt királylány királyfi. Minden gyermek aktívan és nagy lelkesedéssel teljesítette a kitűzött feladatokat. A végén sikerült kiszabadítani a királylányt.
A játékos foglalkozáson nem a győzelem, hanem a részvétel és a kellemes kikapcsolódás volt a cél.
Minden osztály remekül teljesítette a próbákat, jutalmul emléklapot kaptak.
A tapasztalatok és az élmény-beszámolók alapján gyerekek és felnőttek egyaránt jól érezték magukat. Fontos, hogy a mai rohanó világban is erősítsük a gyerekeben a megfelelő értékrendet, és a jóra való törekvést!
Aki nem hiszi, járjon utána!